Alla inlägg under augusti 2009

Av Birgitta - 24 augusti 2009 21:52

Igår kväll var vi på andjakt igen,denna gång tog vi med oss Tindra,hon var superduktig,apporterade anden ur vassen på andra sidan! Genomsökte även en stor vass,men ingen var hemma! Det blev bara en and!Christian stod påpass och sköt även denna gång!

Ikväll har jag varit och plockat kantareller,taggsvampar,fårtickor,smörsvamp och karlhjohan,så i morgon blir det till att rensa och tillreda nåt gott! Ska också med mormor Netta på kontroll röntgen av lungorna,få se vad veterinären säger,hon har ätit cortison o antibiotika i 10 dagar nu för sin åkomma,vad det nu är,det vet vi inte ännu,hoppas det inte är slutet som är på antågande!

Sen ska jag hinna ut med de andra hundarna,Netta ska inte ansträngas enl veterinären,så hon stannar hemma tills vidare,får bara tåssa på gården!

Då Alf kommer hem från jobbet,blir det andjakt igen,har inte bestämt ännu vem som få komma med,kanske det blir Jimi,vi får se!

Här nedan några foton från gårdagens andjakt,med Christian på pass och Tindra som apporterar! 

Av Birgitta - 21 augusti 2009 13:38

Ja så har det börjat då igen,andjakten!!!

Vi kom inte hem utan byte iallafall,inte heller utan otroliga natur upplevelser! Bara jag hade kommit på att ta fram kameran ochså,så skulle det varit riktigt super,men blev så hänförd att jag glömde bort den!

Stod och diskuterade med ett vitsvanshjort kid i ca en minut,den stannade och stod ca 10 meter från mej och Wilma,den sa bä.ä.ä,och jag svarade den på samma sätt,efter en stunds diskussion kom vad jag antar var brorsan fram,den var litet större,den stannade i nån sekund innan de båda skuttade iväg efter morsan in i skogen,hon sprang nämligen förbi först utan att stanna!

Efter att vi låtit Wilma söka igenom en vass,dock utan resultat,ingen var hemma,så bestämde vi oss för att gå och fika till båten och ha överläggning! 

Efter fikat och överläggningen bestämde vi oss för at byta plats,sakt och gjort!

Christan hoppade iland på en ås,Wilma,jag och Alf väntade i båten,några meter ifrån i vassen,Christan skulle bara iland och titta hur det såg ut där!

Och då plötsligt PAM. Alf och jag tittade på varann,var det bom eller...Men nejdå,Christian ropade,släpp hit Wilma,det gjorde jag och så masade vi oss allihopa ur båten,döm om min förvåning,där låg det och flöt fyra fåglar och Christan hade bara skjutit ett skott! NUU äntligen fick Wilma apportera!

Sen for vi vidare ut på mera öppet vatten,med holmar och skär,blåste ganska hårt,så vi bestämde oss för att åka tillbaka till ruta nr1,där vi började,kom fram till att det nog ändå är bästa stället!

Där sköt Christian sen en and,så det blev alltsom allt 5 apporter till Wilma!

Med andra ord en riktigt lyckad dag och början på jaktsäsongen!

Här kommer några foton som jag tog: Christian i båten då vi hade överläggning och fika (rökpaus) och sen av Wilma i båten då vi byter ställe efter Storströmin och då Wilma apportera i Strömin! 

Av Birgitta - 1 augusti 2009 19:58

Hejsan på er gott folk! I morse regnade det så det stod härliga till,ja,ja,typiskt,vi skulle ju på utställning idag! Nåja packade hundarna o burarna i bilen,med en ganska så surmulen uppsyn skulle jag tro,ifall nån sett mej!Vilket ingen annan än hundarna gjorde!Väl framme regnade det fortfarande litet,parkerade på en sorts äng och började kånka burarna till ringen,som var lerig och liten! Tänkte en del tankar,som att vi kommer väl hem med två tvåor idag,alltså inte det bästa humöret! Nåja,humöret steg ju betydligt då jag fick bedömningarna på hundarna! Tindra fick UTM 2 och hade jättefin bedömning! Manda fick UTM 1, BT 1, SERT, BIR, BIG 4 och ochså jättefin bedömning,och solen kom fram innan jag skulle in i Bäst I Gruppen ringen! Så det var med ett soligt leende på läpparna som jag åkte därifrån! Även Mandas syster Martta,som bor i Rovaniemi har varit på utställning idag och fått sitt första SERT och dessutom blev hon BIM! Jimi och Wilmas bror i Björneborg har ochså varit på utställning idag och fått UTM! Så med andra ord,den regniga och sura dagen blev solig och leende på slutrakan,så kan det gå! I morgon ska Tindra och jag åka till Närpes och hälsa på Tindras brorsa Dizel och matte Johanna! Johanna har dragit varsitt blodspår åt Dizel och Tindra som vi ska gå i morgon på förmiddagen! Det ska bli intressant att se hur Tindra fungerar på spår som en "främmande"människa dragit! Johanna är ju inte främmande för Tindra,det är bara det att de träffas mera sällan,oftast de gånger som jag behöver handler på utställning,då brukar Johanna visa upp Tindra, och det är Johanna guld värd för! Jaha det var den här dagen,och jag har firat den med att dra två Bira,men det blir ingen mer,för som sagt det blir tidig morgon och en sväng till Närpes!Vi höres!

Ovido - Quiz & Flashcards