Direktlänk till inlägg 4 augusti 2011

En sjukdom som drabbat mej och min familj!!

Av Birgitta - 4 augusti 2011 17:10

Hundus Idiotus (latin för hundägande) är en sjukdom med ett långdraget förlopp

Den kan drabba alla, oavsett kön, ålder eller tidigare status i samhället. Studier tyder på att den i vissa fall är ärftlig.
Långstudier har visat att tillfrisknadsprocenten är låg.

Symtom: Första symtom är en oftast dold önskan efter en egen hund. Många gånger en hund med diffus bakgrund.
När sjukdomen slagit ut på allvar och den sjuke köpt hund ses den ute i vilket väder som helst, hagel och drivis till och med,
under bästa sändningstid på teve, vandrande omkring likt en zombie med sin fyrbente ”vän”.

Ett annat väldigt vanligt symtom är att den sjuke ses springa omkring ensam i skogen, med ett tomt koppel handen samt en
ansiktsfärg som kan skifta från högröd till en blåaktig nyans, vilt skrikande: ”Koooooom hiiiiiiiiiiiiiiiiit!”
Erfarenheten säger att man ej bör försöka få kontakt med den något hysteriska hundägaren, då detta är totalt meningslöst i lägen
som ovan beskrivits.

Annars ses hundägaren ofta stående i gatukorsningar och på trottoarer i nära samspråk med andra hundägare, trots att de
beskrivligen aldrig träffats förut eller presenterats för varandra.

Presenter: Till högtidsdagar köper patienten ofta morötter och hamburgare i plast (som piper när man trycker på dem), slår in
dem i vackra omslagspapper och gömmer dem under stor hemlighetsmakeri. Under till exempel jul eller födelsedagar tas paketen
fram under högtidliga former för att föräras en, begripligt nog, oförstående hund.

Ändrad sjukdomsbild: I ett senare stadium ändras sjukdomen till att bland annat omfatta sömnsvårigheter samt en lättsinnig
inställning till pengar. Tidiga morgnar, företrädesvis lördags- och söndagsmorgnar, ses den sjuke packa bilen full med matsäck,
extra kaffetermos, ryggsäckar, små fällbara tältstolar, hundfilt, hund/ar, sömniga unga samt motsträviga livspartner.

Efter varierande antal timmar bilkörning tillbringas den oftast på följande sätt (den vetenskapliga termen är plastofili):

Den sjuke sitter på den medhavda tältstolen i flera timmar, intensivt tittande på den andra insjuknade som springer omkring
på en fyrkantig bana. Därefter springer hundägaren själv ett par varv med hunden och får då olikfärgade plastband, som den
visar ömsom glädje, ömsom besvikelse över. Uppskattat värde på plastbanden är cirka 10-15 öre. Uppskattade utgifter under
en sådan dag är cirka 500-800 kronor.

Andra symtom: Den sjuke kan till exempel ses springa omkring i skog och mark, med ett långt snöre mellan sig själv och hunden
(vilket i och för sig verkar sundare är att springa omkring ensam med ett tomt koppel). Om hunden någon gång stannar vid en pinne,
kan stor glädje och tillfredställelse iakttas hos hundägaren.

Behandling: när ovan beskriva symtom upptäckts är det ingen tvekan om att sjukdomen fått fäste och behandlingen kan vara resultatlös.
Bäst möjlighet att bota en person som drabbats av hundägande, har man om samtalsterapi sätts in redan vid de första varningstecknen.

Omyndigförklarande är ej att rekommendera, trots att det har varit vanligt fram till våra dagar. Vetenskapliga undersökningar har visat att
hundägarna själva inte upplever sin sjukdom som speciellt besvärande. Då de i regel är ganska glada och nöjda, kan man med ett gott
samvete låta dem hållas och dem som ett pittoreskt inslag i vårt samhälle.

 
 
Ingen bild

Carina Timberg

15 november 2011 05:33

Blev först orolig då jag läste rubriken.... Men sen konstaterade jag att de var frågan om en sjukdom som drabbats oss flesta :)
Fin blogg du har förresten. Jag tycker det är kul å intressant med såna här :), väntar på mera uppdateringar efter hand....
Jag har ju en jag åxå, men har konstaterat att det är svårt ibland att hålla den uppdaterat :)

Ha de bra
Kram Carina

Birgitta

15 november 2011 13:16

Kul att du tycker om bloggen! jag är ju bara urusel att uppdatera den:-( Men eftersom jag inte klarar av att uppdatera min hemsida,tänkte jag att om jag har en blogg så får jag ju dit foton o hundarnas resultat själv,och den finns ju på min hemsida:-))Såg att du också har en blogg,måste gå in o kolla! Ska nog uppdatera med litet till här på sidan ännu nån dag,sen borde jag ta mej i kragen o uppdatera oftare,det är för långt med 1-1½ år mellan.-((

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 3 september 2018 10:13

PARAD/ASTUTETTU 28-29.08.2018   FILURIN TOROJOLLI   FI MVA KVARNTORPET'S SANDBLOWER         "Mortti"                                       "Ronya"     Morttis resultat o foton/Morttin tulokset ja kuvat.   Höfter/Lonkkat A/A Armbågar...

Av Birgitta - 24 mars 2013 20:55


Troya     

Av Birgitta - 24 mars 2013 20:51


Troya igen      Litet höger/vänster om   

Av Birgitta - 24 mars 2013 18:57


Troya     

Av Birgitta - 8 december 2011 00:22


 Troya i söket idag       

Skapa flashcards